dienvidutilts.ueuo.com

Notikumu hronoloģija

Cik maksā tilts

Tilta garantija

Mēdiju publikācijas

Valsts kontrole ziņo

Prokuratūras darbs

Ekonomikas policija

Finansējuma piesaiste
 
Twitter Youtube    
Kontakti buveksperti@mail.ru
 
Cik maksā Dienvidu tilts?  

Dienvidu tilta attīstītāji sabiedrībā cenšās nostiprināt viedokli, ka tilts ir lētākais un labākais, bet pagaidām nesekmīgi. Video krievu valodā. TV5

 


Dienvidu tilta attīstītāji cenšas pierādīt - tilts ir pats lētākais un kvalitatīvākais.

Uz jautājumu, vai Dienvidu tiltu var dēvēt par vienu no pasaulē dārgākajiem tiltiem, gan tilta būvnieki, gan RD pārstāvji atbildēja kategorisku "nē". Viņi norādīja, ka, rēķinot uz vienu kvadrātmetru, citi mazāki tilti Latvijā varētu pat izmaksāt dārgāk.

"Absurds! Nekādā gadījumā! Atliek cilvēkam iestāstīt, ka tas ir dārgi un viņš arī saka - Ķīnā ir lētāk!," komentējot nesen publiskoto anonīmo būvinženieru pētījumu par Dienvidu tilta izmaksām, izsaucās G.Rāvis. "Mēs to saucam par lielāko Latvijas inženiertehnisko būvi, līdz ar to naudietilpīgākā," tā viņš. Būvnieku pārstāvis uzskata, ka ažiotāžu izraisa fakts, ka Latvijā neesam pieraduši pie objektiem ar tik lielām izmaksām.Lasīt vairāk

Dienvidu tilta attīstītāji cenšas pierādīt - tilts ir pats lētākais un kvalitatīvākais. TV5
   

Tomēr krasi atšķirīgs ir ministru prezideta viedoklis.

Valdis Dombrovskis: "Šis ir ne visai kvalitatīvi uzcelts tilts, kurš nez kādēļ ir izrādījies viens no dārgākajiem tiltiem pasaulē." Tas, ka tilta būvniecībā varētu būt neracionālii izlietoti līdzekļi nav pārsteigums un Valsts kontroles izmeklēšanas slēdziens to tikai apstiprināja.

Tūlkots no krievu valodas.


Neatkarīgu, sertificētu būvekspertu, būvinženieru, arhitektu, ekonomikas speciālistu veikti aprēķini par Dienvidu tilta būvniecību.

Dienvidu tilts būs viens no dārgākajiem tiltiem pasaulē? Pagaidām Dienvidu tilta 1 kv.m izmaksas, ar finansējuma piesaisti, apsteidz pasaules garākā jūras tilta (Ķina - 36km), Vācijas garākā tilta, Milzu tilta Francijā pāri Tarnas upes ielejai izmaksas. Noteikti atradīsim arī dārgākus tiltus par Dienvidu tiltu, bet šajā rakstā salīdzināsim Dienvidu tiltu ar pasaulē garāko tiltu un vēlāk ar Vācijas garāko tiltu, jo būtisku apjomu būvmateriālu Latvijas tirgum importējam tieši no Vācijas un cenas ir ļoti līdzīgas.

Centīsimies iedziļināties skaitļos un saprast, ar ko būs jārēķinās nodokļu maksātājiem. AS "Dienvidu tilts" pārstāve sabiedrisko attiecību jautājumos Laima Pļaviņa apgalvo, ka pasaulē ir arī tilti, kuru 1kv.m izmaksas ir pat 6722 Ls. Vairāk lasiet šeit. Ir sajūta, ka vairumam atbildīgo amatpersonu nav tehniska priekšstata, salīdzinot tiltu izmaksas seismiskajās zonās un pāri Daugavai.

Vēl dārgāku tiltu meklētājus sūtam uz Starptautiskās tiltu un inženierbūvju Asociācijas (IABSE) žurnālu www.iabse.org , jo šīs mājas lapas mērķis NAV konkurss "atrodi dārgāko tiltu pasaulē".

Piekrītam, ka atsevišķas Dienvidu tilta tāmes pozīciju izmaksas ir apmierinošas. Nodokļu maksātāji vēlas saprast kompleksas būves galīgās izmaksas, kuras sevī ietver visas projekta attīstības izmaksas, nevis atsevišķas pozīcijas. Šīs lapas mērķis ir ļaut nodokļu maksātājam uztvert situāciju kopumā (novērtēt Dienvidu tilta izmaksas I.,II.,III. kārtai kopā ar finansējuma piesaistes izmaksām), jo līdz šim to pārskatāmi neviens nav spējis izdarīt, arī Dienvidu tilta projekta attīstītāji. Ņemot vērā situāciju, nodokļu maksātājiem ir tiesības uzdot jautājumus un saņemt PAMATOTAS un SAPROTAMAS atbildes par Dienvidu tilta galīgajām izmaksām. Mēs nemēģinam apstrīdēt būvniecības tāmi, kaut arī mums tāmes 3000 pozīcijās un 50 lappusēs orientēties un gūt saprotamu pārskatu NEIZDEVĀS, jo koptāme ir nepārskatāma, jo nesniedz:

a) būvmateriālu kopējās izmaksas

b) darbaspēka kopējās izmaksas

c) zemes darbu kopējās izmaksas

d) finansējuma piesaistes izmaksas projekta 1. kārtai

e) pielietoto mehānismu kopējās izmaksas, nav skaidri saprotams vai koptāmes I. sadaļā 5. punktā uzrādītas visu mehānismu kopējās izmaksas. Koptāmē trūkst saprotamu paskaidrojumu. Koptāme Rīgas domes mājas lapā.


... pagaidām Dienvidu tilta (I.,II.,III., kārtas galīgās izmaksas ar finansējuma piesaisti) varam izteikt sekojošā izteiksmē:

TILTA izmaksas:

"Mūrnieks Kļaviņš: - Piedāvāju uzbūvēt TILTU par 5 Ls*
* - kopā ar apmalēm par 299 999 994 Ls**

** - kopā ar finansējuma piesaisti 559 999 999Ls "

Balva tam, kurš spēs izrēķināt cik izmaksās TILTS!!!


Ķīnā 01.05.2008 atklāj "Sutong Bridge"- pasaulē garāko jūras tiltu, kurš stiepjas 36 kilometrus pāri Austrumķīnas jūras Handžou līcim. Aptuveni 11,8 miljardus juaņu (763 miljonus latu) izmaksājušais Handžou līča tilts krietni pārsniedz citus tiltus pāri jūras ūdeņiem, tādiem kā Bahreinu un Saūda Arābiju savienojošo dambi. Tas ir pietiekami garš, lai pār Lamanšu savienotu Lielbritāniju un Franciju.

Latvijā notiek Dienvidu tilta būvniecība (~ 592 miljonus latu), kas ietver būves izmaksas un finansējuma piesaistes izmaksas. Dienvidu tilta būves (I.,II.,III. kārta) 1 kv.m izmaksas būs tieši 4,46 reizes augstākas nekā pasaulē garākajam (36 km ) jūras tiltam.

Abi minētie tilti noteikti ierindosies ievērojamāko tiltu sarakstā, tiesa atšķirīgās kategorijās - garākais jūras tilts pasaulē un viens starp dārgākajiem tiltiem pasaulē.

Salīdzinot tiltus radās nepārvarāma vēlme parēķināt: Ja "Dienvidu tilts" būvētu pēc "Sutong Bridge" izmaksām, tad Latvijas nodokļu maksātājiem Dienvidu tilts – I.,II.,III. kārta izmaksātu 181 546 880 Ls (bez finansējuma piesaistes izmaksām) , rēķinot, ka Dienvidu tilts ir 8 km garš un 34,28m plats mazo vanšu sistēmas tilts, 274 240 kv.m.

Aprēķina izvērsums: (8000m x 34,28m x 662Ls (Sutong Bridge 1. kv.m vidējāsizmaksas) = 181 546 880 Ls

Ja "Sutong Bridge" būvētu pēc "Dienvidu tilts" 1 kv.m izmaksām (Rīgas domes informācija par 1 kv.m tilta izmaksām - 1184Ls), tad Ķīnas nodokļu maksātājiem tas izmaksātu 1 363 968 000 Ls (1,36 miljardus latu).

Aprēķina izvērsums (36 000m (tilta garums) x 32m (tilta platums) x 1184Ls (Dienvidu tilts1. kv.m izmaksas) = 1 363 968 000 Ls

Lieki ir piebilst, ka Sutong Bridge tilta konstrukcija, tehnoloģijas un komunikāciju tīkli ir krietni sarežģītāki kā Latvijā topošajam Dienvidu tiltam. Arī būvniecības apstākļi, tehnoloģiskās prasības jūras tiltam ir nesalīdzināmi augstākas. Sutong bridge konstrukcija ir paredzēta, lai izturētu sezonas tropiskās vētras un jūras skarbo klimatu. Jūras tilta balstu izbūve ir neskaitāmas reizes sarežģītāks un dārgāks process, kurš nosaka, ka uz vienu tilta kvadrātmetru ir ievērojami lielāks materiālu un darba resursu apjoms.

Dienvidu tilts, Latvija, 2008.g.

• Tilta garums (I.,II.,III. kārta, pieņemam kā vanšu tiltu): 8000 m
• Joslu skaits: 6 (tilta platums 34.28m)
• Vidējais ūdens dziļums (tilta pamatu balstu dziļums): 4-6m
• Būves kvadratūra: ~200 255 kv.m (20,25 ha)
• Tilta izmaksas un finansējuma piesaiste: ~592 000 000 Ls
• Būves 1. tekošā metra izmaksas: 74 000 Ls
• Būves (I.,II.,III. kārta) 1. kv.m vidējās izmaksas: 2956 Ls
(bez finansējuma piesaistes izmaksām ~315 milj.Ls) 1573 Ls

Mēdijos ir pausts, ka Dienvidu tilta (I.,II.,III. kārtas izmaksas bez finansu piesaistes izmaksām) ir aptuveni 315 milj. Ls. Cik saprotams, tad šīs izmaksas nodokļu maksātājiem tiek pasniegtas kā būves kopējās būvniecības izmaksas.

AS „Dienvidu tilts“ mājas lapā www.dienvidutilts.lv ir teikts, ka tilta garums sasniedz 803 m, izbūvējamo ceļu kopējais garums ar estakādēm 7197 m, tilta viena kvadrātmetra izmaksas ir Ls 1184. Saprotams, ka izbūvējamo pievadceļu izmaksas nav iespējams pielīdzināt tilta izmaksām, bet skatīsimies ko rādīs aprēķins. Tad sanāk, ka mūsu tilts ir 8000m garš un tā kopējā platība ir 200254 kv.m.

Uzdodam jautājumu: "Kas ir dārgāks, mazo vaņšu sistēmas tilts (platums 34,28m) vai ceļi un estakādes (platums - 24m)?"

Rēķinām būvniecības izmaksas (I.,II.,III. kārtai bez finansējuma piesaistes) pieņemot, ka būvējam 8 km vanšu tiltu un meklējam atbildi:

(803m (tilta garums) x 34,28m (tilta platums) x 1184 Ls (Rīgas domes sniegtā informācija par 1.kv.m tilta izmaksām))+( 7197m (estakādes, ceļi. trases garums) x 24m (platums 6 joslas, 1josla - 4m plata) x 1184 Ls (tilta 1.kv.m cena) = 237 101 920 Ls (būvniecības izmaksas, ja visus 8 km skaitām kā vanšu tiltu, bez finansējuma piesaistes).

Aprēķina izvērsums:

32 590 784 Ls (803m tilts, 34,28m plats) + 204 509 952 Ls (7197m, platums 24m, estakādes un ceļi par tilta cenu - 1184 Ls)=237 101 920 Ls

Aprēķina dati:

Mazo vanšu tilta laukums: 803m x 34,28m = 27 526 kv.m.

Estakādes un ceļi: 7197m x 24m (6 brauktuves joslas, katra 4m plata) = 172 728 kv.m

Būves kopējā platība (I.,II.,III. kārta): 27 526 kv.m.+ 172 728 kv.m = 200254 kv.m

Kopējās mūsu aprēķinātās būves izmaksas ja 1.kv.m izmaksas 1184 Ls: 200254 kv.m x 1184Ls = 237 101 920 Ls

Secinājums: Dienvidu tilta 8 km būvei (I.,II.,III. kārtai) nevajadzētu pārsniegt aptuveni 250 milj. Ls (bez finansējuma piesaistes izmaksām) Un mums vajadzētu priecāties par 8 km garu mazo vanšu sistēmas tiltu, ko mums dāvājuši projekta attīstītāji ar devīzi - viens mazo vanšu sistēmas tilta kvadrātmetrs izmaksāja Ls 1184.

Valsts kontrole (VK) maija beigās plāno sākt revīziju par Dienvidu tiltu.
"Pārbaude par Dienvidu tiltu, no vienas puses, ir reakcija uz sabiedrības interesi, no otras - pārbaudot Rīgas domes 2006.gada finanšu pārskatu, konstatējām, ka Dienvidu tilta būvniecības finanšu saistības netiek pareizi klasificētas.
Vairāk lasiet šeit:

Pēc pieejamiem datiem, aptuvenās Dienvidu tilta (I.,II.,III. kārtas būvniecības izmaksas bez finansējuma piesaistes) tiek plānotas ~315 000 000 Ls, skatīt izmaksu kopsavilkuma tabulu zemāk, ar informācijas ieguves atsaucēm.

Rēķinām:

315 000 000 Ls - 237 101 920 Ls (aprēķinātās izmaksas, rēķinot 8 km kā mazo vanšu tiltu)= 77 898 080 Ls (iegūstam atlikumu ja visu estakāžu un ceļu projekta laukumu rēķinām kā vanšu tiltu - 1184 Ls 1.kv.m).

Starpība ir ievērojama 77,9 milj. Ls. Tas izsaka, ka ceļi un estakādes maksā 1639Ls 1 kv. m, kas ir par 455Ls DĀRGĀK nekā vanšu tilta viens kvadrātmetrs(1 kv.m - 1184 Ls)

Aprķina izvērsums:

77 898 080 Ls (atlikums no 315 milj. Ls plānotajām būves izmaksām) / ((8000m - 803m) x 24m (ceļu un estakāžu kopējais laukums))= 455,90 Ls (par tik 1. kv.m estakādes un ceļa ir dārgāks par 1.kv.m vanšu tilta)

Ja būves kopējās izmaksas tiek lēstas 315 milj., tad 1.kv.m estakādes un ceļi izmaksās :

Ls1184Ls (vanšu tilta 1.kv.m cena) + 455,90 (par tik 1. kv.m estakādes un ceļa ir dārgāks par 1.kv.m vanšu tilta)=1639 Ls (1 kv.m estakādes un ceļu vidējās izmaksas)


Fakts, ka 1kv. m estakādes un ceļš izmaksās par 455 Ls dārgāk nekā 1 kv.m mazo vanšu tilts ir īsts PĀRSTEIGUMS. Vai tiešam tas ir iespējams? Varam secināt, ka Latvijā dzelzsbetona estakādes būvēt ir neracionāli, jo mazo vanšu sistēmas tilts ir LĒTĀKS!!!

Būvēsim mazo vanšu sistēmas tiltus!

Cerams, ka mums neizteiks pārmetumus par aprēķinā pieņemtajiem pārspīlējumiem (estakāžu un ceļu izmaksas pielīdzinātas vanšu tilta izmaksām, ceļu un estakāžu platums 24m - 6joslas, 4m platas). Ja ceļus un estakādes mēs rēķinātu kā ceļus un estakādes pēc to patiesā laukuma, mūs varētu pārsteigt rezultāts, ka no 315 milj. Ls pāri paliek 100milj. Ls, bet to labāk nedarīsim.

Rodas jautājums vai informācija, ka vanšu tilta 1 kv.m maksā Ls 1184, ko apstiprina AS "Dienvidu tilts" lasiet šeit, ir PATIESA?

Izdarot secinājumus, neaizmirsīsim, ka Dienvidu tilta 1 kv.m (I.,II.,III. kārtas izmaksas bez finansējuma piesaistes) ir aptuveni2,37 reizes augstākas kā pasaulē garākajam jūras tiltam!


I; II k.
Prognozētās būvniecības izmaksas tiltam un visiem pievadceļiem (būvniecības pirmā un otrā kārta - 3,5 km):
  290 000 000 Ls
I; II k.
Ilgtermiņa kredīta izmaksas tiltam un visiem pievadceļiem (būvniecības pirmā un otrā kārta):
  270 000 000 Ls
      Dati no Rīgas domes sniegtās informācija Building.lv
I; II k.
Latvijas nodokļu maksātājiem par tilta, pievadceļu sistēmu būvniecību un kredītu (pirmā un otrā kārta - 3,5 km) jāsedz:
  567 700 000 Ls
III k.
Projekta trešā kārta - 4,5 km (no Vienības gatves līdz Bauskas ielai) (informācijas avots)
  ~25 000 000 Ls
 
Būvniecības kopējās izmaksas (I;II;III kārta)
  ~315 000 000 Ls
 
Finansējuma piesaistes kopējās izmaksas (I;II;III kārta)
  ~277 000 000 Ls
I; II; III k.

 

Projekta galīgās izmaksas (pirmā, otrā, trešā kārta - 8 km ar finansējuma piesaistes izmaksām).

 

  ~592 000 000 Ls

Atsauces un papildinformācija
1. Rīgas Pilsētas attīstības departaments – http://www.rdpad.lv/.
2. Dienvidu tilta būves direkcija – Mazā Jauniela 5, 1. st.; e-pasts – dienvidu.tilts@riga.lv.
3. a/s Dienvidu Tilts – http://www.dienvidutilts.lv/.
4. Izmantota informācija no ziņu aģentūrām BNS un LETA


Mēs esam PAR Dienvidu tilta būvniecību un augsti vērtējam būvnieku veikumu, tāpat arī protam lasīt tāmes, bet esam PRET situāciju, ja neracionāli tiek izmantota nodokļu maksātāju nauda (apgalvojums domāts kā vispārīgs viedoklis)... .

Mūs, sertificētus būvniecības speciālistus mūlsina sekojoši fakti:

1) estakādes un ceļu būvniecības izmaksas 1kv.m dārgākas par ~450 Ls 1kv.m nekā vanšu tilta 1 kv.m izmaksas (skatīt izvērsto aprēķinu un sniegto informāciju par 1 kv.m tilta izmaksām). Ceram, ka atradīsies speciālisti, kuri skaidri, nepārprotami spēs izskaidrot un pamatot šo neparasto apstākli. Kā atbildi:’’ Skatīt tāmi ar 3000 pazīcijām uz 50 lpp. uzskatīsim par neizsmeļošu atbildi’’.

2) Dienvidu tilta 1 kv. m būvniecības izmaksas ir 2 reizes augstākas nekā nesalīdzināmi sarežģītākai būvei - pasaulē garākais jūras tilts. (vairāk lasiet šeit)

3) Dienvidu tilta būvniecības izmaksas ir augstākas nekā tikko uzbūvētajam Vācijas garākajam tiltam. (vairāk lasiet šeit)

4) Sevišķi mulsina Dienvidu tilta izmaksu salīdzinājums ar tiltu izmaksām seismiskajās zonās. Ir sajūta, ka sabiedrisko attiecību speciālists labi orientējas sarežģītu seismisko būvju tehnoloģijās un konstruktīvajos risinājumos. Šīs ir nesalīdzināmas būves, (skatiest šeit). Šis arī ir interesants tiltu salīdzinājumu materiāls. (skaties šeit). Cilvēkam, kurš sagatavojis salīdzinājumu tiltu konstruktīvajos risinājumos iedziļināties nav izdevies, viņš šķiet ir aprobežojies ar izmaksu proporcionālu salīdzināšanu

5) Dienvidu tilta būvniecības izmaksas ir augstākas nekā nesen uzbūvētajam milzu tiltam Francijā pāri Tarnas upes ielejai (viens no pasaules augstākajiem tiltiem, 277 miljoni Ls. (sīkāk lasiet šeit)

Ceram, ka mūs sapratīs pareizi, jo mēs neapstrīdam profesionāļu darbu, bet skatāmies uz situāciju un skaitļiem no neitrālas pozīcijas un paužam savu viedokli.... .

Zinām, ka atradīsies neieinteresēti skeptiķi un neprofesionāļi, kuri apgalvos, ka par tilta izmaksām ir jāuzskata tikai būvniecības izmaksas, nevis projekta realizācijas galīgās izmaksas (izmaksas kopā ar finansējuma piesaistes izmaksām) . Un situācija, ka estakādes un ceļi ir dārgāki par vanšu tilta sistēmu, ir normāla.


Mūsu aprēķinu apstrīd un uzskata par maldinošu www.diena.lv rakstā "Noraida pārmetumus par Dienvidu tiltu kā dārgāko pasaulē" . Rakstā izteikti daudzi apgalvojumi, bez pamatojuma vai izvērsta aprēķina. Rakstā pamanījām, ka tiek apstrīdēta AS "Dienvidu tilts" pārstāves sabiedrisko attiecību jautājumos Laimas Pļaviņas oficāli sniegtā informācija www.financenet.lv par tilta viena kvadrātmetra izmaksām:

"Dienvidu tilta garums ir 803 m, bet izmaksas - 35,4 miljoni latu, tilta viena kvadrātmetra būvniecības izmaksas ir Ls 1184, kas ir 2-3 reizes lētāk nekā līdzīgām tiltu būvēm Eiropā, Financenet informēja AS "Dienvidu tilts" pārstāve sabiedrisko attiecību jautājumos Laima Pļaviņa.".

Ļoti savdabīga reakcija! Turklāt ir nopublicēti nevisai korekti dati, neskatoties arī uz faktu, www.dienvidutilts.ueuo.com saitā ir lūgts nepārpublicēt datus no šīs lapas, iepriekš to nesaskaņojot ar lapas veidotājiem. Šajā lapā www.dienvidutilts.ueuo.com NETIEK apstrīdēta Dienvidu tilta būvniecības tāme kā tāda, kurai ir 50 lappuses ar aptuveni 3 000 pozīcijām un apakšpozīcijām. Lapā ir apkopoti publiskajiem mēdijiem oficāli sniegti dati un veikti LOĢISKI aprēķini. Lūdzam to ņemt vērā!

Mēs izsakām neatkarīgu viedokli, izdarām neatkarīgus secinājumus un interesantus atklājumus. Lūgums mums ziņot, ja TAS IR AIZLIEGTS!

Bet varbūt tieši www.Diena.lv mums līdzēs atrast izskaidrojumu apstāklim, ka estakādes un ceļu būvniecības izmaksas 1kv.m ir dārgākas par ~450 Ls 1kv.m nekā vanšu tilta 1kv.m izmaksas. Pagaidām uz šo jautājumu konkrēti neviens nav spējis atbildēt.

 
Используются технологии uCoz